poniedziałek, 20 grudnia 2010

Finlandia:)

Mam szczęście mieszkać w tym pięknym kraju i w ramach odpoczynku od światecznych robótek chciałam wam przybliżyć nieco ten kraj...zaczniemy od Zorzy Polarnej:)

Zorza polarna to chyba jedno z najpiękniejszych i najbardziej widowiskowych zjawisk jakie stworzyła natura.

Powstaje ona w wyniku oddziaływania wiatru słonecznego na magnetosferę Ziemi. Pojawia się jako barwne (białe, żółte, zielone, czerwone, niebieskie, fioletowe) smugi, wstęgi lub zasłony, falujące lub pulsujące na niebie.

Mimo że Finlandia nie jest wcale najbardziej wysuniętym na północ krajem Europy, to z powodzeniem można tam obserwować to fascynujące zjawisko...

Jej światło jest najczęściej widoczne późną jesienią i wczesną wiosną.

W okresie pomiędzy równonocą jesienną a wiosenną (od 21 września do 21 marca) pomiędzy godziną szóstą po południu a pierwszą w nocy jest ciemno i właśnie wtedy najlepiej obserwować zorzę polarną. Jednakże ogromne znaczenie ma również pogoda, a na północy we wrześniu, październiku i listopadzie prawie zawsze jest mokro i nie ma śniegu.

Od grudnia zaczyna robić się sucho i zwykle pada dużo śniegu. Każdy, kto przyjedzie tu w grudniu lub styczniu, doświadczy nocy polarnej z nastrojowymi wieczorami i bardzo krótkimi dniami.
W lutym i marcu dni są dłuższe, więc możnaw ciągu dnia podziwiać ośnieżoną scenerię, a wieczorami nadal są duże szanse na zobaczenie zorzy polarnej.

Tutaj znajdziecie ciekawy filmik


Życzę wszystkim miłego dnia:)

Toivotan teille kaikille mukavaa päivää:)


3 komentarze:

  1. Finlandia...jeden z moich ulubionych rejonów świata. Zimą nie miałam jeszcze okazji jej podziwiać, myślałam ze uda się w tym roku...niestety się nie udało. Za to kocham lato we Finlandii i białe noce!!! A w szczególności uwielbiam wysepki - skałki w pobliżu Helsinek, park w centrum - ten przy Finlandia-Talo i Kaivopuisto :) Och całe Helsinki i Finlandię. Tęsknię...

    Buziaki posyłam

    OdpowiedzUsuń
  2. To fakt białe noce to coś cudownego:) Ja zawsze wtedy czytam mnóstwo książek popijac lemoniadę na balkonie...cisza,dzieci śpią a ja mam w końcu czas dla siebie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Może i mi się kiedyś uda pojechać do Finlandii?!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde pozostawione słowo;)